Thursday, October 09, 2014

Pergi Takkan Kembali

Assalamualaikum...

#Throwback di Hari Raya Aidil Adha 5 Oct. 2014.

Berhari raya di rumah kakak ipar di Ipoh. Tiada yang special dipagi raya tu. Selepas sebahagian family, yang kebanyakan orang lelaki pergi ke Masjid sembahyang raya, kami yang perepuan & anak2 semua dok sibuk menguruskan mak yang sakit, mandikan, tukar lampin semua. Cucu ada yang mengurut-ngurut opahnya nya kelihatan macam biasa tiada respond langsung semenjak jatuh. Semasa menguruskan mak, semua dapati keadaan mak macam lain skit, Semua tertanya-tanya kenapa..kejap laju nafas kejap slow nafas mak..

Setelah melihat keadaan mak yang semakin kritikal selepas maghrib, kami berpakat nak bawa mak g Hospital. Masa ni macam ada sedikit kekecewaan dari my hubby sebab abang iparnya cakap tak payah lah bw hospital, kita baca yassin kat rumah jer... tapi my hubby x setuju sebab dia rasa kesian dengan maknya, kalau pergi hospital, mak mesti dapat bantuan pernafasan, ringanlah sedikit sengsara mak untuk menarik nafas tu kan, kita berusaha, nanti tak lah ralat, itulah antara kata2 my hubby mencurahkan perasaan kecewanya bila ada abang iparnya tak setuju bawa ke hospital tu. Selepas mahgrin kami panggil ambulan datang, & mak pun dibawa pergi ke Hospital Bainun Ipoh. My hubby & kakak2nya serta ahkak & seorang biras ikut serta ke Hospital. Yang lain2 tak pergi sebab bukannya boleh masuk pun wad kecemasan kan..

Keadaan mak masa dibawa oleh pihak Hospital

Lebih kurang 3 ke 4 jam mak berada di wad kecemasan, mak disahkan sudah meniggal dunia. Pergi & Tak kan Kembali Lagi

Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhamad ﷺ serta ahli keluarga baginda dan para sahabat radhiallahu ‘anhu.
Setiap yang hidup pasti akan merasai mati. Bonda tercinta telah kembali ke Rahmatullah, pergi tak kembali buat selama-lamanya… Allah سبحانه وتعالى menguji kita dan kita sentiasa diuji sehingga kita semua juga akan mengikut jejak-jejak mereka.
إِنَّا لِلَّـهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
Inna lillahi wa inna ilayhi raji’un
“Sesungguhnya kita adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kita kembali.”

Doa buat Bonda…..Semoga sentiasa berpanjangan dilimpahi rahmah dan maghfirah :
Ya Allah! Ampunilah ibuku, kasihanilah dia, sejahterakanlah dia, ampunilah dosanya, muliakanlah kedudukannya, lapangkanlah kuburnya .
.
Allahyarhamah Bonda menghembuskan nafas terakhirnya dengan tenang pada pukul lebih kurang 2pg td. Kehilangan Allahyarhamah amat kami semua rasai namun Allah lebih menyayanginya dan kami redha dengan pemergiannya. Semoga rohnya digolongkan dalam hamba2nya yang solehah...Aamiiin!


Al-Fatihah…ْ

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...